سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد نظارتی بازار سرمایه، همواره حمایت از حقوق سرمایهگذاران را به عنوان یکی از محورهای اساسی حقوق شهروندی در رأس توجه قرار داده است. برقراری عدالت در معاملات اوراق بهادار، شفافیت اطلاعات بازار سرمایه، رسیدگی به تخلفات و شکایات، انجام حمایتهای حقوقی، کشف و برخورد با ناهنجاریها، آموزش و ارائه اطلاعات لازم به عنوان مهمترین مأموریتهای این سازمان در راستای حمایت از حقوق سرمایهگذاران است. جهت انجام این مأموریتها، و با توجه به بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار در اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار أوراق بهادار، سامانه دادشهر با رویکرد فراهم نمودن بستر لازم برای ارتباط و تعامل موثر فعالان، مشارکت کنندگان بازار سرمایه و عموم مردم با سازمان بورس و اوراق بهادار ، جهت ارائه گزارش ناهنجاریهای بازار شکل گرفته است. سامانه دادشهر از یک سو امکان گزارش ناهنجاری های بازار سرمایه، توسط سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه را از طریق اینترنت ارایه می نماید و از سوی دیگر الزامی به ثبت اطلاعات شخص گزارش دهنده در سامانه وجود ندارد. در این سامانه شخص گزارش دهنده( شخص حقیقی یا حقوقی) پس از انتخاب موضوع گزارش خود ( مواردی از قبیل: استفاده از کدهای معاملاتی دیگران، معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و ...) گزارش مورد نظر و اطلاعات عامل ناهنجاری را ثبت می نماید. سپس می تواند اسناد و مدارک مرتبط با آن ناهنجاری را در سامانه بارگزاری نموده و در انتها در صورت تمایل اطلاعات شخص گزارش دهنده را نیز ثبت نماید. لازم به ذکر است گزارش در این سامانه به منزله شکایت نبوده و سرمایه گذاران محترم می بایست برای اعاده حقوق خود حسب مورد به سامانه
شکایات و یا
دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه نمایند.